24H Zolder: Deldiche Racing met gezonde ambitie

new race festival zolder-4

De kogel is door de kerk, we trekken met onze Norma M20FC naar het legendarische Limburgse asfalt! Een succesvolle campagne in de voorbereidende wedstrijden, van de meer dan geslaagde Belcar Trophy en de immer populaire Supercar Challenge, hebben ons de kans gegeven om met een competitieve rijdersbezetting naar buiten te komen. Een mix van sluwe ervaring en jeugdig talent moeten van ons team een potentiële kanshebber maken.

Wij stellen voor :

Luc De Cock, goed voor meer dan 250 bekers,en 40 jaar race ervaring.
Sam Dejonghe, Formula 3 star, AutoGP ronderecordhouder in Valencia en solliciterend  LMP2 piloot.
Tim Joosen, razendsnelle Antwerpse piloot met ervaring in formulewagens, touringcars en prototypes, tevens zoon van tourwagenlegende Eddy Joosen.
François Bouillon, de man met meer dan 15 deelnames aan de 24 uur van Zolder, grondlegger van McDonalds Racing Belgium.
David Houthoofd, deze snelle West-Vlaming werd voor Norma Benelux kampioen in 2013 in de Superlights Challenge.

We stelden onze piloten een aantal vragen in het vooruitzicht van deze uitdagende wedstrijd:

Wat denk je van de 24 uur van Zolder anno 2015?

François: Chapeau voor de mensen die sinds een paar jaar hun schouders onder de 24u van Zolder hebben gezet.  Ze zijn erin geslaagd het event weer z’n oorspronkelijke glans te geven. Natuurlijk mis ik de prachtige auto’s uit het GTA en GT3 – tijdperk maar dit was de enige manier om de 24u weer leven in te blazen.
Tim: De komende editie kondigt zich aan als een prachtige race. Er zijn minstens 5 auto’s die aanspraak maken op de overwinning dus net als de 24 Uursraces van Spa en Le Mans zou het wel eens een erg lange sprintrace kunnen worden.
Sam: Enkele jaren is het vrij stil geweest rondom de 24 uren van Zolder. Spijtig eigenlijk, want op zich is dit waarschijnlijk wel de belangrijkste race in de Belgische competitie. Een race met erg veel geschiedenis, en dat mogen we niet vergeten. Tijden veranderen natuurlijk en daarom ook deze race. Vandaag de dag rijden we dus met een veel grotere verscheidenheid inzake types van deelnemende wagens. Hoe dan ook zal het een erg spannende editie worden, waarbij de snelle prototypes het opnemen tegen de betrouwbare en vertrouwde cup wagens. Ik heb er zin in!
Luc: Ik verwacht een competitieve, moeilijke wedstrijd met een heleboel uitdagingen!

Wat zijn jullie persoonlijke hoogtepunten in de autosport de laatste 3 jaar?

David: Kampioen worden in de CN klasse Superlights seizoen 2013 (samen met Jurgen Van Hoover) en, een felbevochten 1ste en tweede plaats in Spa bij de Superlights vorig jaar, ook mijn overwinning tijdens de Zolder Superprix smaakte erg zoet!
François: Ik behaalde zowel in 2013 als 2014 podiumplaatsen in de 24u van Zolder en met ons McDonalds Racing funcup team hebben we ook meerdere keren eremetaal kunnen behalen.
Tim:Ik heb in 2013 en ´14 niet gereden als gevolg van een nekoperatie maar sinds begin dit jaar rijd ik met de Tatuus in de Superlights. Doorheen het “normale” raceseizoen ben ik dus concurrent van Luc en Sam en die strijd is elke keer opnieuw een sportief hoogtepunt.
Sam: Door een tekort aan relevante financiële middelen, heb ik en mijn entourage niet het klassieke pad afgelegd in de autosport. We hebben gezocht naar de meest interessante alternatieven op basis van het budget dat ter beschikking was. Ik heb wel het geluk gehad mijn eerste jaren in de autosport te kunnen doorbrengen in de eenzitters, wat de perfecte leerschool is voor alles wat daarna volgt op racevlak. Met een minimum aan testdagen werd ik vice-kampioen in de European F3 Open in mijn eerste jaar, 3e in het Indische MRF kampioenschap en zette ik het AutoGP ronderecord op het circuit van Valencia op mijn naam. Eind vorig jaar mocht ik ook nog een LMP2 test afwerken bij het gerenommeerde team van Signatech Alpine, waar ik mij stevig liet opmerken. Ik heb altijd alles gehaald uit de kansen die ik gekregen heb en daar ben ik best trots op!

Luc: Testen van de formule 1 Lotus 79 op Hethel, in het bijzijn van Clive Chapman en het Classic Team Lotus.  Een onvergetelijke ervaring!
Verder zijn er de overwinningen in de SupercarChallenge , met daarbij het vice kampioenschap in 2013!

Waarom met een prototype / Norma?

David: Mijn eerste en enige ervaringen in de autosport zijn met prototypes.  Na zes jaar track days meegereden te hebben met mijn Radical Prosport heb ik in 2012 een vijftal wedstrijden meegereden met een Ligier om dan over te stappen naar Norma.  Voor mij is het dus een logische keuze om met dit soort wagens verder door te groeien.

François: Ik had al langer interesse om dit te proberen.  Deze ‘mini’ Le Mans bolides spreken tot de verbeelding en garanderen enorme bochtensnelheden dankzij hun optimale aero en lage gewicht.
Voor mijzelf wordt het een primeur en het creëert een beetje meer stress dan gewoonlijk.
Maar Luc (De Cock) beweert dat ik dit al langer had moeten proberen dus ben ik reuze benieuwd.
Tim: Zoals gezegd rijd ik het hele jaar al met een andere prototype, de pure snelheid en “scherpte” van die auto’s spreekt mij enorm aan. Na enkele jaren pech voor de snelle prototypes in de 24Uren wordt het nu tijd voor een overwinning van zo’n bolide. Ik ga al jaren naar de 24Uren van Le Mans kijken en een volwaardige 24-uursrace met een prototype is altijd een droom geweest. Nu de betrouwbaarheid ook op het appèl lijkt te zijn, was hét moment gekomen!

Sam: Het gehele seizoen rijden Luc De Cock en ik samen met deze wagen in het Superlights kampioenschap, wat onderdeel is van de Supercar Challenge. Aangezien onze samenwerking erg goed loopt en we elkaar goed aanvullen, was het voor mij een makkelijke keuze toen Deldiche Racing mij benaderden om ook de 24uren van Zolder met hen te betwisten. Gezien mijn redelijk grote ervaring met eenzitters is een prototype een logisch vervolg. Het heeft misschien niet dezelfde snelheid als bijvoorbeeld een F.3, maar heel veel karakteristieken zijn gelijk. Je zit dicht tegen de grond, zonder dak boven je hoofd en kan erg snel de bochten doorgaan met behulp van de aero op de wagen. Veel downforce, en daar weet ik juist mee om te gaan. De Norma is nog een pure CN wagen, wat we misschien niet helemaal kunnen zeggen van de meer moderne Wolf prototypes, tevens onze grootste tegenstanders tijdens de 24uren. We hebben een erg betrouwbare en snelle wagen die goed geprepareerd is, dus ik geloof er in!
Luc: Een supersnelle open racer, real racecar!

Wat zijn je persoonlijke ervaringen met 24 uurs races?

David: Ik heb in 2012 de nachtkwalificatie en 1 stint van 1 u 45 gereden als onderdeel van het toenmalige BSOT kampioenschap.

François: Ik reed m’n eerste 24u van Zolder in 1979 met een Ford Capri RS. Ik zit ondertussen aan m’n 15e editie, waarvan de laatste 10 met een Porsche.
Ondertussen heb ik ook 6 x 25u Funcup gereden en verschillende 24u karting wedstrijden.
Noteer dat ik voorafgaand aan de 24u van Zolder ook 3u Funcup zal rijden met m’n team McDonald’s Racing.
Tim: Ik reed 8 keer de 24 Uren van Zolder en 7 keer de 24 uur van Spa. Het hoogtepunt was een 2de plaats in de “Procar”-klasse in Spa, met de officiële Kronos Peugeot.
Sam: Eigenlijk heb ik weinig ervaring met 24uurs races. Vorig jaar werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan de 25uren Fun Cup op Spa. Daar zat ik samen met Luc (De Cock) in een team en zo hebben wij elkaar leren kennen. Het was mijn eerst ontmoeting met racen in het donker, maar het ging gelijk goed. Ik was tijdens het grootste deel van mijn stints de snelste wagen op de baan, en met 90 tegenstanders -waaronder een deel prof-piloten- bleek dat geen al te slechte prestatie te zijn. Voor mijn toekomst in de autosport zet ik volop in op de Endurance racerij en dus is dit een perfecte mogelijkheid om mijzelf te ontwikkelen op dit gebied!
Luc: Door de jaren heen heb ik aan verschillende endurance races deelgenomen Enkele  hoogtepunten waren bvb. onze overwinning in Silverstone, de deelnames aan de 24 uur van Francorchamps en Zolder voor VW o.a als teamgenoot van Jacky Ickx en Brian Redman.

Wat zijn je ambities voor deze 24Hours?

David: Ik hoop een aanwinst te zijn voor het team.  Voor mezelf betekent dit goede en regelmatige chronos neerzetten en de wagen heelhuids terug afgeven 😉
François: De ambities van het team liggen hoog en ik wil me hier graag naar schikken.  Ik zal m’n best doen en, het zal cliché klinken, maar als we alle valkuilen kunnen vermijden zullen we vooraan te vinden zijn.
Tim:  Eenvoudig… aan deze 24 Uren nemen we deel om te winnen!
Sam: De 24 Uren van Zolder winnen! Ik vind dat je geen andere ambitie mag hebben. Ongeacht de omstandigheden, rijdersbezetting, tegenstanders etc.. moet je er altijd op mikken om te winnen. We moeten ons zo goed mogelijk voorbereiden, de puntjes echt op de i zetten. Natuurlijk kijkend naar ons team, zijn we nog erg jong. Voor bijna alle mensen in het team is dit de eerste keer dat ze aan een 24uren race deelnemen. De professionele activiteit van Deldiche is niet het runnen van een race-team, maar wel van een succesvol voedingsbedrijf. We hebben ons dus omringd met erg bekwame mensen en gaan samen een zo goed mogelijke job doen. Een podium zou sterk en leuk zijn, maar eigenlijk wil ik alleen maar winnen!
Luc:Minimum podium!

Vanwaar kennen jullie Deldiche Racing?
David:
 Deldiche Racing komt al jaren uit in de SupercarChallenge. Dit jaar rijden we samen in de Superlights en vanuit dezelfde renstal.
François: Ik lees en ken de naam “Luc De Cock” al jaren uit de racerij en Deldiche is een gerenommeerd bedrijf in de voedingswereld, toevallig ook mijn branche..de link is snel gelegd.
Tim: Wij zijn concurrenten in de Superlights, maar natuurlijk ook van de vorige jaren toen Luc met zijn unieke Lotus 211 reed in de SupercarChallenge.

Sam: Vorig jaar werd ik uitgenodigd om de 25uren Fun Cup te rijden op Spa. Luc zat ook in dat team en het klikte direct tussen ons. We hebben dezelfde drive en ambitie. Later dat jaar nodigde hij mij uit samen met hem een race van de Supercar Challenge te rijden op Brands Hatch. We domineerden het gehele weekend, maar moesten tijdens de race spijtig genoeg opgeven toen we ruim aan de leiding lagen. Hij zocht voor 2015 een piloot om hem te ondersteunen in het nieuwe project met de Norma en ik heb natuurlijk direct ja gezegd. Ondertussen voel ik mij 100% onderdeel van de Deldiche Racing familie en dat is een inspirerende omgeving om in te werken!

Zijn er bepaalde partners/sponsors die jullie willen bedanken?
David
: Aquality Protect, een toonaangevend bedrijf in vochtbestrijding geeft al jaren ondersteuning aan mijn autosportactiviteiten. De dynamiek en teamspirit in de autosport gaan hand in hand met hun professionele missie”.

Tim: Geevers Autoparts ondersteunt mij het hele jaar en is er deze 24 Hours of Zolder ook weer bij. Zij hebben goed ingezien dat autosport een mooi platform biedt om aan klantenbinding te doen.
Carrosserie de Meester volgt hun voorbeeld tijdens dit grootse raceweekend van de 24 HoZ.
Sam: Eerst en vooral Luc en Jim De Cock van Deldiche Racing, zij hebben mij dit jaar een platform gegeven om te laten zien wat ik kan. Dat kan wel eens erg belangrijk blijken voor mijn toekomst, dus dat apprecieer ik ten zeerste. Voor de rest wil toch ook Dirk Vermeersch van LePlan GT Wines bedanken, want het was hij die mij in contact bracht met Luc. Mijn vader, familie, vrienden en professionele contacten in de racewereld die mij op basis van mijn talent verder proberen te helpen. Bedankt!

This entry was posted in News. Bookmark the permalink.

Comments are closed.