Benelux Kampioen Idis Superlights Challenge 2015

Deldiche Racing heeft een schitterend seizoen achter de rug dat werd bezegeld met de titel in de Supercar Challenge bij de Superlights. Daarnaast was het team uit Ternat ook actief in de Belcar Trophy waar het met de Norma M20FC, op de 24 Hours of Zolder na, telkens op het podium eindigde. Hiervoor deed het team beroep op Sam Dejonghe om Luc De Cock te vergezellen. Samen tellen ze 86 lentes en louter theoretisch zou Luc de grootvader kunnen zijn van Sam, maar dat is er in de praktijk niet aan te zien. Beiden vulden elkaar prima aan, vormden een razendsnel duo en de eindbalans is dan ook zeer positief. Ook in 2016 wil het team van Jim De Cock, Deldicheracing by JDC Events, een vervolg breien aan het succes van afgelopen jaar!

Na meer dan 40 jaren autosport is de vlam bij de 62-jarige Luc De Cock nog steeds niet gedoofd. De in Sint-Niklaas residerende zakenman die zich in zijn beginperiode vooral in de kijker reed met Formule Vée, Super Vée, Formule Ford en in 1978 zelfs de eer had om ploeg te vormen met Ickx/Redman in de 24H Spa, weet niet van ophouden en is intrinsiek nog zeer snel.

“De carrosserie kraakt soms, maar de geest is helder, de snelheid is er nog steeds en de motivatie onuitputbaar,” opent Luc De Cock lachend het gesprek.

Een overzicht van zijn rijk gevulde carrière als een van de snelste Vlaamse rijders van zijn generatie zou ons te ver leiden, maar aan zijn periode met de Lotus 2-Eleven in de Supercar Challenge houdt hij zeer goede herinneringen over. Tijdens een periode van vijf jaar werd de Lotus steeds zelf verder ontwikkeld tot een wagen om vooraan mee te rijden in de Divisie Supersport.

Luc De Cock: “Het was eind 2014 tijd voor iets anders, maar dan wel binnen een Belgisch of een Benelux kampioenschap. En met de Superlights binnen de Supercar Challenge en de proto’s binnen de Belcar Trophy was 2015 het uitgelezen moment”.

“Vorig seizoen leerde ik Sam Dejonghe kennen en voor ons betekende hij een grote meerwaarde. Hij is niet alleen supergetalenteerd, maar is ook vertrouwd met wagens van de laatste generatie. Sam komt uit de F3 en Auto GP en heeft dus veel ervaring met ondermeer downforce. Voor mij een grote aanpassing, want je moet sneller door de bocht dan wat het verstand zegt. Voor ons was de druk hoog, want met een dergelijke wagen en dito piloten moesten we de titel behalen in de Supercar Challenge. We zijn gegroeid tijdens het seizoen, want veel trainen zat er gezien ons budget niet in. De Lotus was ook reeds snel, maar beide wagens zijn totaal niet te vergelijken. We maakten met de Norma M20FC de goede, maar niet de makkelijkste keuze. In Spa ben ik de eerste maal vol in zesde versnelling door Eau Rouge gegaan. Ik wist dat het kon nadat Sam het eerder bewees. Drie jaar geleden heb ik Jérôme d’Ambrosio ook eens met de Lotus 2-Eleven laten testen in Spa. Hij draaide vier seconden sneller dan ik door het vertrouwen in de wagen. Nadien ben ik via zijn data ook deze tijden gaan draaien.  Eens het vertrouwen kan ik ook de chrono’s van de jonge snaken benaderen. In ieder geval zijn we geslaagd in onze opzet. We pakten de titel in de Supercar Challenge en alleen tijdens de 24 Hours of Zolder sloeg de pechduivel toe. Ook die hadden we kunnen winnen als nieuw en onervaren team in dergelijke lange races”.

Ondanks de jarenlange aanwezigheid van Deldiche Racing in verschillende kampioenschappen heeft het team afgelopen seizoen zichzelf op de kaart gezet en kreeg meer naamsbekendheid bij de brede publiek. De hamvraag is nu wat de toekomst zal brengen en waar en met wie we Deldiche Racing volgend seizoen zullen terug zien.

Luc De Cock: “We hebben met de Norma een investering gedaan en ons een doel voorop gesteld. Daar zijn we in geslaagd en het aantrekken van Sam Dejonghe heeft ons geen windeieren opgeleverd. Door zijn analyses tot in de details en het zoeken naar tienden of duizendsten van een seconde heeft een grote indruk nagelaten. We moesten het ondermeer opnemen tegen een man als Bellarosa die met zijn Wolf over een wagen beschikt die sneller is dan de onze. Desondanks waren de verschillen tussen Bellarosa en Sam miniem. De strijd voor de pole tijdens de 24 Hours of Zolder was in het voordeel van de Italiaan met een verschil van amper 28/1000 van een seconde. Mijn inziens is de meer geëvolueerde fabrieks Wolf van Bellarosa twee seconden sneller dan onze Norma. Daar ondermeer heeft Sam zijn uitzonderlijk talent nog maar eens geëtaleerd. Onze samenwerking was een win-win situatie en indien Sam zich volgend seizoen kan verbeteren inzake zijn professionele carrière zijn wij de laatsten om hem tegen te houden. Sam moet voor zijn carrière kiezen en er verder aan timmeren, maar als er openingen zijn in zijn kalender is hij uiteraard altijd welkom”.

“We gaan met Deldiche Racing en de Norma verder in de Supercar Challenge en onze titel verdedigen bij de Superlichts. Verder zullen we ook de Belcar Trophy afwerken, maar in beide kampioenschappen is er momenteel een beetje te weinig concurrentie. Vandaar dat we mogelijk ook enkele wedstrijden zullen rijden in de VdeV. Daar ligt de lat gevoelig hoger. In ieder geval gaan we door en blijven de lage landen onze voorkeur genieten.”

This entry was posted in News. Bookmark the permalink.

Comments are closed.