Deldiche Racing Kampioen Belcar Endurance 2016 en Benelux Superlights Challenge 2016!

Deldiche Racing: “De titel is de verdienste van een goed geoliede machine”

Na afloop van de American Festival NASCAR Finals op Circuit Zolder kennen we de namen van de kampioenen in de verschillende klassen van het Belcar Endurance Championship. En dat zijn MExT Racing (Belcar 1), PK Carsport (Belcar 3), Comparex Racing (Belcar 4) en Offenga Racing (Belcar 5). De grootste slokop is evenwel Deldiche Racing dat zowel Belcar 2 als het algemeen klassement van het BEC domineerde. Gezien Luc De Cock, Tim Joosen en Sam Dejonghe minstens vier keer aan de start verschenen in de #701 Norma M20 FC van Deldiche Racing delen zij de verkregen punten en zijn ze samen de nieuwe Belgische kampioenen! Wie er zeker in dat succes mag delen, is Jim De Cock, zoon van, en GO van de manschappen uit Ternat!

“Als zoon van een gedreven autosportfan ben ik opgegroeid in de wereld van de racerij – mijn voornaam heeft alles te maken met de held van mijn vader, Jim Clark – en mijn jeugdjaren stonden eerder in het teken van muziek en kunst! Ik heb even geproefd van de karting, maar na een ongeval heb ik het stuurwiel aan de haak gehangen. Het is pas na het beëindigen van mijn studies en het feit dat ik bij Deldiche de commerciële belangen ging behartigen dat ik ook met dossiers onder de arm naar potentiële sponsors trok! Zo geraakte ik in 2008 tijdens de weekends betrokken bij de racerij en hield ik mij steeds meer bezig met de organisatie en het uitstippelen van de strategie.”

Hoe verklaar je het succes van het trio De Cock-Joosen-Dejonghe?
“Dat wij ondanks de normtijd er in slaagden om onze directe tegenstander op één ronde te rijden, zegt veel over onze strategie en organisatie. Wij laten dan ook niets aan het toeval over en trainen voortdurend op onze pitstops, rijders- en bandenwissels. Alle stukjes van de puzzel passen. Het is de verdienste van een goed geoliede machine waarin een gezonde mix werd gevonden tussen jong talent en ervaren rotten, en dit zowel op als naast de piste. Deldiche Racing dat is één groot team.”

Voor de buitenwereld is het het Deldiche Racing, maar in de praktijk runt Triple One de Norma. En we vergeten hierbij niet Tom Calmeyn, die we beter kennen van Jac Motors by MTE in de VW Fun Cup.
Deldiche Racing – Norma M20 FC+
Deldiche Racing – Norma M20 FC
“Deldiche, delicatessen met een Mediterrane touch, is eigenlijk de sponsor van het programma en de technische service is in handen van Triple One ofte Peter Jacques en Mathieu Faveere. Zij zijn al jaren onze vaste mechaniciens van de Lotus en zijn een tijd geleden van start gegaan met Triple One, maar blijven onze bevoorrechte technische partners. Tom is een vriend aan huis en staat altijd klaar om bij te springen. Als klasgenoot van mijn vader begonnen ze samen plannen te maken om het tot in de Formule 1 te schoppen – zij debuteerden samen in Formule Vee – en jaren later motiveerde hij mijn vader voor een herstart maar in VW Fun Cup.”

Professioneel, maar er wordt onder het tentzeil van Deldiche Racing flink wat afgelachen!
“Voor de meesten onder ons blijft autosport een tijdverdrijf, wij hebben andere professionele bezigheden en dus is ‘fun’ zeer belangrijk. Gezien wij al enkele jaren samenwerken met dezelfde mensen, heerst er een zeer goede verstandhouding en hebben wij, ja, als familie leren omgaan met winst en verlies. Dat laat ons toe dat de boog niet altijd gespannen moet staan. Er mag al eens gelachen worden !”

Waarom een Norma? Na jaren Lotus?
“Met de Lotus – ja, weer de link met Jim Clark – wonnen wij in de Lotus Cup Europe en Super Car Challenge alles wat er te winnen viel en er werd gezocht naar iets nieuws, zoals een Sportscar. Je mag het keren zoveel je wilt, maar het heet geen toeval dat zowel mijn vader, Tim als Sam hun roots hebben in de éénzitterij en de geneugten kennen van racen in een open auto met veel downforce, eerder dan enkel te kiezen voor veel vermogen onder de rechtervoet! Omdat Norma zowat de referentie is in Sportscars is mijn vader ingegaan op een testsessie en was hij meteen overtuigd. Vorig jaar kochten wij een model 2014, maar Norma zorgt elk jaar voor updates, zodat wij voortdurend technisch evolueren.”

Luc vormt een snel en homogeen trio met de jongere Sam en vaste waarde Tim. Hoe verklaar je de nog steeds intacte ‘speed’ van je vader ?
“Zijn droom was Formule 1 en hiervoor was hij bereid om tot het uiterste te gaan! Ook nu nog altijd gaat hij diep, om te bewijzen dat hij de vergelijking aankan met alle andere snelle concurrenten. Hij heeft die ‘drive’ nodig en wil nog steeds grenzen verleggen. Hiervoor traint hij enorm, verzorgt zijn fysiek en, zoals Sam vaak stelt, heeft mijn vader enorm veel talent!”

Belcar Endurance Championship 2016:
1. #701 Deldiche Racing (De Cock-Joosen-Dejonghe) 882; 2. #8 MExT Racing Team (Wauters-Stevens-Wauters) 879; 3. #2 DVB Racing (Thiers-Thiers) 845 ; 4. #240 PK Carsport (Dumarey) 832 ; 5. #11 Bas Koeten Racing (Longin-Piessens-Van Laere) 822; 6. #34 VR/Qvick Racing (Van Rompuy-Qvick) 773; 7. #235 Team Dejonckheere (Redant-Vanneste) 771 ; 8. #21 Comparex Racing (Vanbellingen-Wijtzes) 758 ; 9. #242 JJ Motorsport (Werckx) 715; 10. #32 Beliën Motorsport (Beliën-Cuyvers) 687; 11. #236 Team Smartoys (Tuytte-Verhaegen) 674; 12. #148 QSR racing (Gillion)656; 13. #58 GD Sport (Donniacuo-Donniacuo-Donniacuo) 649; 14. #335 CK Mechanics (Ceuppens-Van Doorslaer-Geeraerts) 634; 15. #27 Offenga Racing (Sliphorst-Izelaar-De Jonge) 633; 16. #57 QSR Racing (De Breucker-Van Haeren) 607; 17. #16 Vannerum (Vannerum-Vannerum-Behets) 603 ; 18. #33 Speedlover (Paque-Paisse) 595; 19. #50 Convents Racing (Convents-Convents-Raymakers) 573; 20. #257 QSR Racing (Michiels-Uylenbroek) 551; etc.

This entry was posted in News. Bookmark the permalink.

Comments are closed.